U bent hier: Home » Info » Uitstappen » Bosklassen

Bosklassen

Van 16/10/2017 t/m 20/10/2017 in Durbuy bij LPM

www.lpm.be

Informatie voor de ouders: valiesadvies, vertrek en aankomst, medicatie, ...

Laatste reisadvies

Dagverslagen:

Maandag 16/10

Deze morgen rond 11 uur zijn we aangekomen in Durbuy. Onze leerlingen waren super enthousiast om het domein te verkennen. Nadat iedereen een plekje had gevonden in de kamers moesten de zware koffers (met dank aan de mama's) naar het tweede en zelfs derde verdiep gedragen.

Na het middagmaal (rijst met kip en curry) was het aan de leerlingen  van het derde leerjaar om de geschiedenis van Durbuy te ontdekken.  We leerden over de graaf en de gravin van kasteel d'Ursel. We weten nu ook wat de koeienoorlog was. Luik en Dinant maakten ruzie om gestolen koeien.

Het vierde leerjaar ging naar de speeltuin in Adventure Valley. Een megagrote speeltuin met glijbanen, waterspelletjes, schommels, klimtoestellen en nog zoveel meer. Onder een stralend zonnetje amuseerden we ons rot.

Morgen wisselen we dan om en dan mag L3 spelen en gaat L4 op wandeling met de gids.

Na een flinke boterhammenmaaltijd mochten we nog voetballen en basketballen op het veld. Bij zonsondergang was het dan tijd om onze briefjes te schrijven die jullie binnenkort in de brievenbus krijgen.

De foto's vinden jullie terug in ons fotoalbum.

Slaapwel en tot morgen!

Dinsdag 17/10/2017

Na een goede nachtrust, al was het op sommige kamers toch wat laat eer ze sliepen en dan bij anderen toch al vroeg toen ze wakker waren, genoten we van een stevig ontbijt.

We schreven ook in ons dagboek zodat we deze fijne bosklassen niet meer zouden vergeten.

Hierna bracht de bus ons naar Wéris waar we de dolmen bekeken en waar juf Ellen ons het verhaal van de witte rots en het duivelsbed vertelde. Men zegt dat dit een legende is, dus ja... is het dan waar of niet vroegen enkele leerlingen ons...

Deze middag genoten we van een warme maaltijd en na een voormiddagje stappen in de lekkere frisse buitenlucht smaakte dit bij iedereen geweldig.

Na de middag ging het derde leerjaar naar de speeltuin en ging het vierde leerjaar op pad met de gids. Normaal is geschiedenis eerder 'saai' maar onze leerlingen luisterden aandachtig naar gids Ruben. Aan de hand van kleine toneeltjes speelden we het verhaal van de graaf na. Suuuuuuperleuk. De foto's zullen het bewijzen.

Onze avondactiviteit was het zaklampenzoekspel waarbij we in het bos de reflectoren moesten zoeken. Het diertje dat erbij hing moest je dan aanduiden op je zoekkaart. De meeste leerlingen vonden alle dieren goed terug.

De warme douche deed bij iedereen deugd en vandaag gaan de oogjes hopelijk wat sneller toe:-)

Bedankt aan alle ouders voor de massale post die onze kids al mochten ontvangen. Nog niet iedereen kreeg post dus laatste kans... morgen tot 12u op het secretariaat!!!!

Tot morgen! Fotoalbum

Woensdag 18/10/2017

Na een flinke nachtrust (oogjes toe om 21u) gingen we na het ontbijt naar het stadje Durbuy. We kregen van de juffen enkele foto's en moesten deze zoeken. Op elke plaats moesten we dan een opdracht oplossen. Als je de opdrachten goed had opgelost dan kwam "Le petite Merveille te voorschijn". Alle groepjes deden dit heel goed.

Na de frietjes!!! gingen we op avonturenloop. We moesten 3 touwbruggen over... iedereen deed dit heel moedig. Dan moesten we door het everzwijnenbos. De gids liep voorop en af en toe moesten we heel stil gaan liggen op de grond omdat er in de buurt een everzwijn werd gezien:-) Sommige zeiden dat ze er zelfs 3 gezien hadden:-)

Nadien mocht iedereen de death ride doen! En bijna iedereen vloog de helling af! Keitof!

Deze avond staat er nog speleologie op het programma! Benieuwd wie er de grot in durft!

Tot later!

Donderdag 19/10/2017

Vandaag zijn we fris opgestaan en zaten we allemaal vlug aan het lekkere ontbijt. Daarna moesten we terug op pad in groepjes van een 10-tal kinderen  om aan onze cross country zoektocht te beginnen. We gingen op zoek naar antwoorden op een aantal vragen, voerden leuke opdrachten uit en moesten ook onze weg terugvinden met een stafkaart en een azimut.

Maar oef ... iedereen is tegen 12 uur terug op het domein van"La Petite Merveille" geraakt. Daar was captain Iglo langsgeweest en smulden we van een lekkere maaltijd : spinaziepuree met fishsticks.

Deze namiddag hebben al onze helden zich van hun beste kant laten zien. We kregen veiligheidsgordel en helm en klommen de steile rotswand op.  We moesten ook rappelen ... dit was best een beetje eng want we moesten loodrecht op de rotswand naar beneden wandelen. En zoals jullie op de foto's kunnen zien hebben we dit allemaal met glans doorstaan.

Dan moesten we ons heel snel douchen en aankleden want de grote fuif waar we allemaal zo naar uitkeken samen met de andere scholen en alle monitoren in de grote feestzaal ging beginnen .

Morgenvoormiddag staat er een nog een bezoekje aan Durbuy op het programma. Daar gaan we nog op zoek naar een leuk souveniertje van deze onvergetelijke bosklassen die volgens sommige leerlingen veeeeeeeeeeeeeeeeel te kort was.