U bent hier: Home

 

In de kijker

Codeweek

Codeweek: 5 tot 20 oktober 2019

Van 5 tot 20 oktober is het weer Codeweek! De Codeweek is een Europese campagne die erop gericht is om programmeren en digitale vaardigheden op een leuke en aantrekkelijke manier voor iedereen bereikbaar te maken. Door heel Europa worden activiteiten rondom dit thema georganiseerd.

Waarom is programmeren zo belangrijk? Leren programmeren helpt niet alleen om de snel veranderende wereld te begrijpen en beter inzicht te geven in technologie, maar ook om vaardigheden op te doen om zelf te gaan innoveren! Programmeren leert kinderen om na te denken over de achterkant van programma’s, websites, apps en technologieën. 

Volg zeker ons fotoalbum/blog om te zien waar wij mee bezig zijn. 

MOS nieuws

Als MOS-school vinden wij dat het belangrijk is onze kinderen te sensibiliseren, want zij zijn belangrijk voor de toekomst van onze blauwe planeet. Het is van groot belang dat wij ze, vanaf hun eerste stapjes voorbij de schoolpoort tot ze deze als twaalfjarige terug verlaten, inzichten geven om bewust om te springen met onze Aarde.

Ook nemen wij al enkele jaren deel aan het project Afval arme school, waarvan in 2020 de afvalarmste school wordt verkozen. Himo is goed op weg om hiervoor in aanmerking te komen.

Onze eerste actie van dit schooljaar start volgende week: “Zero waste @HIMO”. Dit houdt in dat wij onze vuilnisbakken gaan verbannen van de speelplaats en dat onze leerlingen extra aandacht moeten hebben voor het gebruik van drinkbussen, koekendozen en brooddozen.

Ook zal er begin oktober van elke klas een afgevaardigde verkozen worden die de maandelijkse vergadering van het MOS (milieuzorg op school)  bijwoont en verslag uitbrengt in de klassen.

UITZENDING KARREWIET

https://www.ketnet.be/karrewiet/30-september-2019-school-zonder-vuilnisbakken

fluofuif (15/11)

H!MO blogt!

  • L2 Code-week
    08/10/2019
    Deze week is het de week van het coderen. Daarom hebben we in de klas gewerkt met de Beebots. We leerden de Beebots programmeren zodat ze de weg, die op de kaartjes was aangegeven, volgden. 2 stappen rechtdoor, 1 draai naar rechts,.... Ook lieten we de bijtjes op de ipads vliegen naar hun bloem. Eerst waren het gemakkelijke oefeningen maar daarna werd het steeds moeilijker! Ook tijdens ...Lees meer »

  • L2 Hoekenwerk in L2
    04/10/2019
    We hebben al twee keer in hoekjes gewerkt in het tweede leerjaar. Zo hebben we de spellinghoek, taalhoek, bouwhoek, techniekhoek, rekenhoek,... We spelen allerlei spelletjes rond de doelen die we geleerd hebben. Soms kunnen we ook creatief uit de hoek komen. Zo maken we een eigen verhaal, bouwen we bekende gebouwen na en stappen we in de voetsporen van Andy Warhol.  Vorige week had...Lees meer »

  • L2 Drama! Drama! Drama!
    04/10/2019
    Vandaag deden we een lesje drama in de klas. We schoven de banken aan de kant en deden allerei activiteiten met het prentenboek 'De ridder die bang is in het donker'. Terwijl de juf het verhaal voorlas, mochten wij een aantal dingen uitbeelden. - Toon eens dat je bang bent. -Neem eens iets uit 'de doos' waarvoor je bang bent en toon dit aan de klas. - Kijk eens v...Lees meer »

  • L2 Splitsen maar!
    10/09/2019
    Vorige week herhaalden we onze splitsingen. Deze week oefenden we ze extra in aan de hand van rekenspelletjes. Zo speelden we een ganzenspel met opdrachtjes over de getallen tot 10. We gooiden ook met de dobbelestenen. Vormden deze samen het getal op onze raket? Dan mochten we een splitsing leggen op onze raket.

  • L2 We bouwen een maquette van onze klas.
    10/09/2019
    Vandaag hebben een maquette van onze klas gemaakt met lego. We werkten in groepjes en verdeelden de opdrachten. Wie bouwt de kasten, de banken, het bureau van de juf,...? Daarna kozen we de beste en origineelste dingen en verzamelden die op 1 maquette. Later gingen we over naar de plattegrond van onze klas.

Bekijk oudere berichten Toon alle blogberichten